24 april 2013

Hållbar shopping, really?

Jag googlade 'hållbar shopping' igår, för inspiration och pepp. Konsumtion, och särskilt kläder, är min svåraste gren (som för dig, Mariah). Men, så slog det mig: 'hållbar' och 'shopping' delar inte samma värderingar, kompar inte i samma ringhörna, tror inte på samma gud.

I ordet shopping ingår en känsla av lust, en förströelse som sträcker sig bortom det konkreta inköpet. Jakten i sig är nog så orgasmisk, upplevelsen halva grejen, medlet blir målet. Uppladdningen, upprymdheten, lyckan - ja är det inte skär lycka en känner? I stunden, och så länge tröjan känns ny där i garderoben. Att konsumera för att bli lycklig har sällan känts riktigt hållbart. Shopping är nog inte hållbar, per definition. Dags att lägga (växla) ner nu, och köpa bara (mest) sånt jag behöver.

Fast det är ju ett relativt relativt begrepp. Äta, sova, inte frysa, känna sig trygg - basbehov, yes? Ytterligare en svart kavaj, skorna som är lite högre i skaftet än dom förra - och cognac faktiskt!, den turkosa förvaringslådan passar ba perfekt till tapeten, sånt som är begär – inte ett behov.'

Ja hörrni, det här blir min svåraste utmaning!










Då när jag hade köpt 4 par skor 
på nån vecka. Rea. Skoterskorna 
=> de jag använt absolut mest.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar