21 februari 2012

Det regnar här i Stockholm idag. Du har det säkert (inte) bättre än jag.

Idag fick jag en sniff på det ljuva, något regnfuktiga Stockholmslivet. Här har svullats (ja inga semlor - helgens dubbla kalasande körde gottekvoten i botten) storstadsupplevelser och knarkats vårluft. Jag shoppade bjärta färger, slank runt i snofsiga kvarter, förfärades av de snofsigt snobbiga, provsatt dyra stolar som jag ska köpa billigt, bättre begagnade, log varmt mot solen som log varmt mot mig, uppfylldes av fotografiska läckerheter, sög in surdegsdoften.

O flärd. O ljuveliga tillvaro.

Det är som att jag halkar dit igen och igen. För Stockholm, du är snygg, charmig, farligt oemotståndlig. Men det blir för mycket backslick, för mycket yta, för lite innerlighet, för lite blickar som möts.

Jag längtar efter dig. Men du får inte mitt norrländska hjärta.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar