17 februari 2014

Split in half, please

Jodå, det finns ett helt gäng skäl till att inte dela föräldraledigheten lika. Det är olika varianter och kombinationer av t ex ny-på-jobb, stora skillnader i mamma och pappas lön, ett uppiskrävande nystartat företag. För det är klart att vi egentligen vill vara jämställda, men just i vårt fall går det bara inte.

Och alla de här högst ind-i-vi-du-ella skälen råkar summera ihop till att män tar ut knappt en fjärdedel av föräldraledigheten. En kan ju misstänka nåt typ av systemfel, eftersom slumpen inte jobbar i tre fjärdedelstakt. Men asså, fölk måste ju få göra som dom vill med sina egna barn och hur dom delar upp sin tid! Vavava? Det jämnar ut sig med tiden, osv.

Bara det att om folk får välja fritt så väljer dom som tokar (läs: ojämställt). Och våra skattepengar ska väl inte finansiera sånt som tokar väljer (läs: ojämställdhet). Våra skattepengar ska arbeta för rättvisa livs- och arbetsvillkor och karriärmöjligheter (bland annat). Väl?  

Jag började skriva det här inlägget i somras, innan hösthetsen. Det var i samma veva som Maria Svelands suveräna sommarprat (lyssna och lär). Och ärligt talat vet jag inte nu vad jag ville komma fram till . Nu är jag i alla fall jag och stunden mogen att åberopa individualiserad föräldraförsäkring.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar